עורך דין חדלות פירעון (פשיטת רגל)|10 ביולי 2025
LawReviews
ב-15 בספטמבר 2019, נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן: "החוק החדש" או "החוק"), אירוע המהווה את אחת הרפורמות המשפטיות-כלכליות המקיפות והחשובות ביותר בתולדות מדינת ישראל. החוק החדש ביטל שורה של דברי חקיקה מיושנים, ובראשם פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980 ודינים שונים מתוך פקודת החברות, ויצר מסגרת חקיקתית אחידה, מודרנית וקוהרנטית לטיפול במצבי קריסה כלכלית של יחידים ותאגידים כאחד.
מעבר לאיחוד הדינים, החוק חולל שינוי תפיסתי עמוק. הוא זנח את הגישה המסורתית, שראתה בחדל הפירעון כישלון מוסרי שיש להטיל בגינו סטיגמה ועונש, ואימץ תחתיה פילוסופיה שיקומית. על פי גישה זו, חדלות פירעון היא בראש ובראשונה אירוע כלכלי, ולעיתים קרובות בלתי נמנע בעולם דינמי ועתיר סיכונים. מטרת-העל של המערכת המשפטית אינה עוד "להעניש" את החייב, אלא לנהל את המשבר באופן יעיל, במטרה להוביל לשיקומו הכלכלי ולהשבתו למעגל הפעילות היצרנית, תוך שמירה על זכויות הנושים והגדלת שיעור החוב שייפרע להם.
מאמר זה יצלול לנבכי הרפורמה, ינתח את עקרונות היסוד של החוק החדש, יפרט את המסלולים השונים שנקבעו ליחידים ולחברות, יבחן את ההשפעות המעשיות על כלל השחקנים במערכת – חייבים, נושים, בעלי תפקידים והמשק בכללותו – ויעמוד על האתגרים וההזדמנויות הגלומים ביישומו.
סעיף 1 לחוק החדש מתווה באופן מפורש את שלוש מטרותיו המרכזיות, המשקפות את האיזון העדין שביקש המחוקק ליצור:
על בסיס מטרות אלו, החוק מציג שורה של חידושים מהותיים:
המהפכה הגדולה ביותר שיצר החוק היא באופן הטיפול בחייבים פרטיים. המערכת החדשה מבקשת לספק ודאות, יעילות ובעיקר – אופק שיקומי.
החוק יצר אבחנה ברורה בסמכות הטיפול בהליך, כתלות בסכום החובות הכולל של היחיד:
ההליך ליחיד בעל חובות גבוהים בנוי כמסלול תלת-שלבי, שאורך כולו כארבע שנים בממוצע:
שלב א': צו לפתיחת הליכים (תקופת הביניים)
ההליך נפתח ביוזמת היחיד או נושה, עם הגשת בקשה לממונה. אם הבקשה עומדת בתנאים, הממונה מנפיק "צו לפתיחת הליכים". לצו זה השפעות דרמטיות ומיידיות:
תקופה זו, הנמשכת כ-12 חודשים, מוקדשת לבדיקה ואיסוף נתונים. הנאמן מגבש דוח ממצאים מקיף על מצבו של היחיד, והנושים מגישים לנאמן את תביעות החוב שלהם.
בתום תקופת הביניים, ועל בסיס דוח הנאמן, הממונה מגבש הצעה לתוכנית שיקום כלכלי ומגיש אותה לאישור בית משפט השלום. תוכנית זו היא לב ההליך, והיא כוללת:
לאחר שהיחיד עמד בכל תנאי תוכנית השיקום ושילם את התשלומים כסדרם, הוא יקבל מבית המשפט "צו הפטר". צו זה פוטר אותו באופן סופי מכל חובות העבר שנוצרו לפני מתן הצו לפתיחת הליכים (למעט חובות מסוימים שהחוק החריג, כגון חוב מזונות, קנסות פליליים וחובות שנוצרו במרמה). ההפטר הוא התעודה המאפשרת ליחיד לפתוח דף חדש ונקי בחייו הכלכליים.
גם בזירת התאגידים, החוק החדש הטמיע את פילוסופיית השיקום, מתוך הבנה כי פירוק חברה והשבתתה הוא המוצא האחרון והרצוי פחות. הבראת חברה מאפשרת לשמר מקומות עבודה, לשמור על קשרים עסקיים עם ספקים ולקוחות, ולשמר את הידע והמוניטין של החברה כנכס כלכלי.
ההליך לתאגידים, המתנהל בפני בית המשפט המחוזי, בנוי כדי לתעדף ולעודד הבראה. ניתן לחלקו לשני מסלולים עיקריים:
החוק החדש שם דגש על אחריותם של דירקטורים ונושאי משרה בחברה. סעיף 279 לחוק קובע כי על נושא משרה לפעול לצמצום היקפה של חדלות הפירעון. כלומר, כאשר דירקטור מזהה שהחברה מתקרבת למצב קריסה, מוטלת עליו חובה אקטיבית לנקוט באמצעים סבירים כדי למזער את הנזק לנושים. אי-נקיטת צעדים כאלה עלולה לחשוף את נושא המשרה לתביעות אישיות. סעיף זה נועד לתמרץ הנהלות לפנות להליכי הבראה בשלב מוקדם, כאשר עוד ניתן להציל את החברה, ולא "לגלגל" את הבעיה קדימה.
החוק החדש משפיע על המשק הישראלי במגוון רחב של דרכים:
הצלחת הרפורמה תלויה בהתמודדות עם מספר אתגרים, ובהם: העומס הרב המוטל על הממונה ועל בתי משפט השלום, הצורך בהבטחת רמה מקצועית גבוהה של הנאמנים, והטמעה אפקטיבית של ההיבט השיקומי-חינוכי, בעיקר בכל הנוגע להדרכות להתנהלות כלכלית, ששיעור ההשתתפות בהן עדיין אינו מיטבי.
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא יותר מרפורמה משפטית; הוא מהווה הצהרה חברתית וכלכלית. הוא מכיר בכך שמתן "הזדמנות שנייה" אינו אקט של חסד, אלא מדיניות כלכלית נבונה. באמצעות יצירת מסגרת מאוזנת המשלבת בין הצורך בשיקום החייב לבין זכויות הנושים, החוק מספק כלים מודרניים להתמודדות עם אחד האתגרים המורכבים ביותר של הכלכלה המודרנית. בעוד ששנות יישומו הראשונות מראות סימנים חיוביים רבים, הצלחתו המלאה תימדד לאורך זמן, ביכולתה של המערכת ליישם את עקרונותיו באופן עקבי, יעיל והוגן, ולהפוך את חזון השיקום למציאות עבור אלפי יחידים וחברות בישראל.
השירות הניתן באמצעות האתר אינו שירות משפטי. תיעוד ומידע רגיש יש למסור לעורך הדין בלבד.
מדיניות ותנאי שימוש
המידע והתוכן המוצגים באתר זה מיועדים לספק מידע אינפורמטיבי בלבד ומהווה הבעת דעה סובייקטיבית מטעם צדדים שלישיים שאינם קשורים למפעילי האתר. המוצג אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי, ואין להסתמך עליו כייעוץ כאמור, אין להעביר תיעוד ומידע רגיש באמצעות האתר. כל שימוש במידע באתר טעון בדיקה ואימות עם הגורמים הרלוונטיים. השימוש באתר ובתכניו הינה באחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש.
אודות
יצירת קשראודות LawReviewsמדיניות פרטיותתנאי שימושהצהרת נגישותיצירת פרופיל עורך דיןכניסה לאזור אישיחיפוש עורך דין
עורך דין מקרקעין/נדל"ןעורך דין מסחריעורך דין נזיקיןעורך דין דיני משפחהעורך דין חדלות פירעון (פשיטת רגל)נוטריוןעורך דין הוצאה לפועלעורך דין תעבורהעורך דין הגירהעורך דין פליליעורך דין דיני עבודה